onsdag 2 maj 2018

Smärta och andnöd

Mådde ganska bra när jag vaknade men efter hand började jag må allt sämre. Ont överallt och jätte, jättetrött. När teamet kom bestämde vi att vi höjer grunddosen ytterligare, vilket vi gjorde. Hittills idag har det inte gjort någon skillnad. Jag har tryckt på extradoser hela dagen ändå. Hoppas det släpper i morgon. Har jätteont vid pegen, inte hela tiden men det kommer och går. I morse gjorde det så ont så jag började gråta.

Min läkare ringde idag för att gå igenom mina provsvar, som jag undrat över. Det var framför allt levervärden jag hade funderingar kring. Kort sammanfattat så sa hon att det inte finns nån anledning till oro. Det är tydligen inget konstigt att värdena ligger där dom är. Läkaren tycker att mina värden ser bra ut, över förväntan med tanke på min sjukdom. Så det känns ju bra förstås. Jag efterfrågade röntgen av lever och skelett. Hon förklarade att man normalt inte gör fler när man avstannat behandlingarna. Det finns ingen behandling att mäta eller se effekten av längre. Hon sa dock att om jag absolut vill veta hur det ser ut så tycker hon att jag ska få veta det. Ja, det vill jag.....så hon ska försöka se till att jag får det.

Idag har Jocke varit i stan och uträttat ärenden och jag har haft ”tantvakt” i form av Angelica 😊. Hon var här mellan kk 10-15. Hon hjälpte mig att planera om lite plantor. Det är skönt att ha det gjort!

På eftermiddagen kom Lotta och pratade och fikade. Ett par mysiga timmar med henne fick jag också idag. Men nu är jag då helt slut. Men trots trötthet är det värt varenda minut jag får vara bland människor som ger mig positiv energi! ♥️

Idag hände det en obehaglig incident när Angelica var här. Jag hade varit på toaletten, satte på vatten på spisen för att koka ägg och gjorde i ordning isvatten i ett glas. Som från ingenstans fick jag svårt att andas och fick tryck och ont över bröstet. Det kändes ungefär som de här panikattackerna jag hade förut. Angelica ville ringa 112 men jag ville testa medicin först. Angelica lyckades hitta min inhalator  med ventolin men den hjälpte inte. Jag tog en spruta ångestdämpande och då släppte det efter en liten stund! Det var riktigt obehagligt och jag hann bli rädd på riktigt innan det släppte. Men när det väl släppte så var det borta, det kom inte tillbaks. Jag undrar om det kunde ha blivit för mycket ansträngning? Jag tycker inte att jag gjorde just någonting men det kanske var tillräckligt ändå. Ska prata med sköterskan om det i kväll.




1 kommentar:

  1. Usch vilken obehaglig upplevelse, det behöver inte komma tillbaka. Hoppas du blir hjälpt av den höjda morfindosen. Du får glädjas över dina fina värden, jag har också haft förhöjda lever värden av och till. Inget att bry sig om säger min vårdgivare.//Kram Ullis

    SvaraRadera