torsdag 3 maj 2018

Läkarbesök här hemma

Mådde skapligt när jag vaknade på morgonen men hade ont. Har haft ont hela dagen och det har varit jobbigt. Igår när jag hade telefonsamtalet med Birgitta sa hon att hon skulle komma med sköterskan på morgonen för att kolla min mage. Och det gjorde hon. Hon kunde konstatera att magen är svullen och stenhård. Hon kunde dock inte säga vad det beror på utan ville att jag skulle få konfrontera Kaj. Hon kollade mina fötter och ben och upptäckte att vänster ben är drygt 2 cm tjockare än det högra. Hon vill att detta kollas upp då det KAN vara en propp i benet. Det skulle också kunna förklara den fördjäkliga smärtan jag känner på väster sida där äggstocken suttit, och strålning ner i ländryggen. Det kan såklart bero på annat, ex lymfvätska eller ytterligare nåt annat, men propp vill hon utesluta, såklart. Jag är ju insatt på Fragmin, som är MIT proppar och den dos jag har idag, är förebyggande. Den hjälper inte alltid och nu ska jag få en behandlande dos tills vi vet om det är en propp. ”Det säkra före det osäkra”, så att säga. Birgitta skulle ringa Västerås och försöks få en snabb tid och försöka få tag i Kaj.

Birgitta ringde och jag hade fått en tid för ultraljud av benet i morgon kl 10:20. Hon hade pratat med Kaj och han skulle hjälpa mig, men jag hade inte fått någon tid. Hur det blir med den delen vet jag inte ännu, det får jag väl veta i morgon. Det vore ju bra om han kunde kolla min mage och även lungorna så jag kan bli av med ev vätska.

På kvällskvisten hade jag bestämt mig för att äta lite potatismos och pepparrotssås. Nu blev det äggsås istället. Helen var här och lagade maten och hon var jättenoga med att få bort klumpar. Jag åt bara ett par matskedar men magen sa ifrån 🙁. Det KAN ha varit att jag åt för fort och inte sköljde ner med tillräckligt med vatten. Jag tror stenhårt på den teorin, vad annars skulle det vara? Jag blev ”proppmätt” och däst, började må lite illa och PEG:en började läcka! Skit också. Men när jag druckit lite vatten och det släppte i Peg:en kändes det bra igen. Men, det är nog kanske bäst att hålla mig till flytande ändå 😏.

Ha det gott mina vänner ♥️♥️♥️

4 kommentarer:

  1. Var det det ben som kändes iskallt som var tjockare? Bra att behandlingen redan påbörjats, inget att vänta på. Hoppas Kaj inte dröjer med sitt besök när du har det så här besvärligt med magen och lungorna. till DT skulle behövas också.
    Tråkigt med potatismos som täpper till PEG-en. Du kan kanske äta mkt släta krämiga soppor?
    Önskar dig en smärtfri lugn dag och tydligt besked från ultraljud imorgon. Kram💟

    SvaraRadera
  2. Tack Lioudmila ♥️

    SvaraRadera
  3. Så tungt du har vännen med värk och mycket krångel med diverse saker. Det gör ont att läsa MEN det glädjer mig att du ändå kan/får vara i den miljö där du trivs bäst och känner dig trygg.
    Ha en så bra helg som det bara går. Håller tummarna för så lite smärta och besvär som möjligt!!!
    Hoppas på lite sol så du kan sitta ute och lapa.
    Stor varm kram
    /Kia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina Kia ♥️. Ja att få vara hemma här hos dem jag älskar betyder så oerhört mycket. Stor kram till dig ♥️♥️♥️

      Radera