fredag 11 maj 2018

Akuten igår

Venporten började ju läcka igår natt, vilket jag skrev om. Det läckte sen hela tiden och när teamet kom berättade jag att jag i vårdhandboken sett att man alltid ska kontakta läkare när det uppstår läckage. Det höll hon med om och ringde både bakjouren och akuten. Vi hade en förhoppning att jag skulle få komma direkt till onkologmottagningen men det fick jag inte! Däremot fick personal från onkologen springa ner till akuten flera gånger och att hjälpa till med det akuten inte klarade av!

Vi blev bra omhändertagna. Fick ett eget rum på en gång vilket var skönt. Jocke fick hänvisa till att jag är infektionskänslig, annars hade jag fått ligga i storsal med tio andra. Jag bad om och fick morfin i låret. Jag fick vara utan smärtlindring i många timmar och det frestade på. Efter några timmar fick jag nål i armen som de kunde koppla pumpen till och då gav det sig snart. 

Jag fick göra en röntgen för att se om jag hade en ”fibrinstrumpa”. Det är något som kroppen tillverkar då den känner porten som ett föremål som inte ska vara där och fibrinet ska skydda mig mot det, förenklat förklarat. När jag kom tillbaks till akuten fick jag besked att det fanns en fibrinstrumpa och att porten därför behöver flyttas på. Hon kunde inte säga säkert men hon trodde att jag skulle få en tid på måndag. Det ser iallafall inte infekterat ut och det tackar jag för! Den läkare jag träffade igår på akuten var samma som opererade mig förra gången. Hon förklarade att kan kan göra en enklare variant av operationen, vilket känns jättebra! 

Ja, åtta timmar senare var vi hemma och teamet kom nästan direkt. Hon kunde inte göra så mycket idag utan fokuserade på snabb hjälp och en jag höl på att bli galen 😂. Ja men nu är det gjort. 







6 kommentarer:

  1. Jobbigt Carina, nu behöver du lugn och ro kan jag tycka. Bra att du blir väl omhändertagen. Inte bra att porten läckt utåt men det hade varit mycket värre om den läckt inne i kroppen, vid sidan av blodkärlet. Hoppas du kan få bra och tillräcklig smärtlindring i helgen även utan venport.//Kram Ullis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den läckte både på in och utsidan. Fick rejält ont där det samlades i huden, precis nedanför armhålan. Jag fick en tillfällig nål i armen som morfinet går i nu så smärtmässigt klarar jag mig, bara den håller. Kram till dig ♥️♥️♥️

      Radera
  2. Vilken lååång dag har det varit, men inte resultatlös, tack och lov. Hoppas de fixar en ny port på måndag. Det fina vädret bara fortsätter, häggen blomstrar, det är ljuvligt ute. Önskar dig okomplicerad lugn och trevlig helg. Kramis🌹

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar dig detsamma kära du! Kram ♥️♥️♥️

      Radera
  3. Oj va du får kämpa. Hoppas du hinner titta ut och njuta lite av den underbara våren. Vi har bytt fönster på stugan i veckan med allt arbete som kommer till. Idag har jag även klippt rosorna och det var på tiden, björken har mer än musöron nu. Underbara maj!
    Kramar till dig fina Carina ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anette. Jsg hinner njuta av sol och värme också. Hade önskat att jag kunde orka mer bara, som att t ex rensa rabatter, göra i ordning växthuset osv. Sånt klarar jag inte av. Och sen jag armen som får rosfeber bara den ser en bild bakterier 🙁. Men det ger sig, det gäller mig eller ohyran 😂. Kram 😊

      Radera