torsdag 17 maj 2018

Inlagd på kvinnokliniken

Pegen har ju blivit en följetång här och den är inte slut än 🙁. Vaknade i tisdags morse och det rann ur både slang och lika mycket ur hålet. Det var torrt endast kortare stunder och både jag och teamet försökte lägga om efter konstens alla regler och vi försökte få det att sluta läcka genom detsamma. Onsdag morgon var huden röd och svedd som en illröd babyrumpa. Det gjorde SÅÅÅÅ ont. Jag sa till sköterskan när hon kom att jag skulle vilja de antingen ringer Kaj för rådgivning, eller för att be om att jag får komma in för att få hjälp. Hon ringde ”min” läkare som skulle försöka nå honom.

Det slutade med att jag fick komma upp till sjukhuset under dagen helst före lunch. Angelica som redan har här som ”tantvakt” erbjöd sig att skjutsa upp mig, vilket hon gjorde direkt teamet var klara.

Kaj kom i princip direkt när jag kom till avdelningen. Jag vet inte vad det var med honom! Om han var stressad eller nånting. Han rev och slet i mina kläder, han tog ingen som helst hänsyn till att jag sa  till att det gjorde ont. Han röck plåstret som han ville typ. När han tvättade området runt pegen som var sargat tog han i hårt och utan nån notis om det. Det kändes inte alls bra och fick säga till honom att sluta. Det var verkligen hemskt 😢. Min vördnad för Kaj har åkt ner ett hack eller två kan jag säga. Hur som helst fick han inte till det. Klockan blev mycket och han behövde både få tag i både personer och material. Han ville att jag skulle stanna över natten så att han kunde börja med mig tidigt. Så så blev det.

En gång på natten vaknade jag av att det var sjöslag i sängen av bukvätska. Fick hjälp av en sköterska med det och somnade sen om. Kl 7:30 nånting kom Kaj, precis när jag var påväg till toaletten. Han skulle vänta på mig men när jag var klar var har borta. Jag pulade i mig det morfin jag kunde och även midazolan, med gårdagens bravader i minnet. Men han var puts väck. Jag somnade om och vaknade kl 11 när Jocke strök mig på kinden ❤️. Danne var också med ♥️

Kaj kom strax efter och förklarade att han varit hos mig 3 ggr tidigare men jag sov. Han tyckte jag behövde sova. Han hade några olika idéer som han främst diskuterade med Jocke, som hade mer sinnesnärvaro än jag. Jag pulade nämligen i mig ångestdämpande och morfin så fort jag såg skymten av Kaj. Jag har nu iallafall fått en stomipåse som ska skydda huden mot magsaften, som ska rinna ut genom påsen på magen, ner i slangen och den vägen ut i katetern. Svårt att förklara tekniken men det viktigaste är ATT det funkar, inte HUR.

Sen fick jag åka hem! Det var skönt att komma därifrån, även om KK är den bästa avdelningen att vara på om man ska vara inlagd. Vi får se hur länge detta håller. Nu har det inte varit något läckage på snart nio timmar så, så långt allting gott.

Nu är det soffläge och det känns som att jag snart sover också 😊.
Allt gott 🙏♥️

19 kommentarer:

  1. Nej fy fasen vilken upplevelse Carina. Som jag tänker ville Kaj hjälpa dig fast han egentligen inte hade tid. Stora krav och resurser som inte räcker till. Ett etiskt dilemma som han inte riktigt kunde hantera. Ingen ursäkt men möjligen en förklaring. Kram//Ullis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag försöker se det så men det blev inte riktigt bra inledningsvis. Och nu är nog mitt förtroende för honom lite sargat. Men det byggs nog upp. Krsm

      Radera
    2. Ja Carina,han är inte mer än människa han heller.//Ullis

      Radera
    3. Nej jag vet ju det 😊

      Radera
  2. Ah Carina jag önskar att det bara tar slut,jag vet inte hur du orkar?Gud ger dig kraft eller du är envis..jag vet inte varför livet är inte rättvis?Rättvisan måste finnas nänstans..kramar@):-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, rättvisa går inte att prata om i det här sammanhanget tror jag. Men tack och kram

      Radera
  3. Doktorer kan bli brutala när de är stressade, irriterade eller mkt trötta. Han som tidigare ställde upp för patienterna t.o.m på sin fritid är i akut behov av semester för att återställa sin empati. Det kändes olustigt att läsa om hur han behandlade dig, kändes nästan som ett övergrepp. Det var du som var utsatt men han avreagerade sig genom att göra dig illa trots dina protester. Men vad skönt att det verkar ha löst sig till slut, håller tummarna att PEG-en funkar. Du är hemma och trygg, det är huvudsaken. Kram på dig, din modiga människa!💖

    SvaraRadera
  4. Phu...hoppas det håller sig så nu. Du är allt bra tapper du. Kram ❤

    SvaraRadera
  5. Tack och kram ♥️

    SvaraRadera
  6. Hoppas att du mår bättre nu och att du har återhämtat dig. Du behöver alla krafter du har. En hemsk händelse du var med om på sjukhuset. Jag förstår att du blev ledsen och förtvivlad när någon du har förtroende för uppträder på detta sätt! Fallet blir så stort och besvikelsen därefter. Flera kloka personer har tankar om anledningen till att han uppträdde som han gjorde och jag delar den. Det var en stressreaktion antagligen och jag tror att han kände på sig att det hela blev fel, när han fick lite distans till det . Jag hoppas att du får en bra helg. Varm kram Annika ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och kram ♥️♥️♥️

      Radera
  7. Jag har också fått en Peg. Jag har haft den i en vecka och den här bara strullat. Men har du en som man kan ändra så att den sitter hårdare eller lösare? Har du kunnat äta något alls? Vad vad ditt syfte med Pegen? Kram

    SvaraRadera
  8. Så ledsen att det måste krångla med nåt hela tiden :-( som om inte cancern i sej skulle vara tillräckligt? Men du verkar vara så stark, eller jag vet ju hur det är, man har inte mycket val. Hoppas ditt förtroende för Kaj inte får anledning att försämras, såå viktigt att ha nån att lita på när det gäller den medicinska biten. Kram , Elisabet

    SvaraRadera
  9. Www.svaradoktorn.se

    SvaraRadera
  10. Vila i frid finaste Carina <3

    SvaraRadera
  11. Tänker ofta på dig Carina och hoppas du mår ok!
    Kram Sofia💕

    SvaraRadera
  12. Så sorglig Carina. Så fort det gick. Nu får du i alla fall frid. All styrka din din familj som du höll så kär.

    SvaraRadera