torsdag 1 februari 2018

Säg den lycka som varar

Mådde skapligt när jag vaknade. La mig på soffan och fick i mig ca 1 dl yoghurt med kiwi och hallon. Ah-teamet kom och tog bort näringsdroppet och återkommer i kväll och sätter ett nytt. Läkare i Sala ringde för att stämma av läget och vi kom överens om att han kommer i morgon för att kontrollera bukvätskan och behov av tömning. Om tömning behövs hade läkaren Kaj på avd 85 meddelat att han kan utföra det. Det är jag mkt tacksam för.

Från ingenstans började jag få jätteont i sidan, förmodligen över njuren. Kräktes ordentligt och sov sen någon timme eller två. Hemsjukvården kom och satte näringsdropp. Hade jätteont och tog mina långtidsverkande lite tidigare. När inte de heller hjälpt efter en timme skulle jag ta extra vid behov. Insåg då att de morfin jag har utskrivet inte stämmer med läkemedelslistan. På listan står det 10 mg 2 tab 2 ggr/dag. De jag hade utskrivet var 20 mg. Så jag har alltså tagit dubbel dos långtidsverkande morfin 😫😡. Dom måste ha ändrat ordinationen efter att jag fick listan utskriven. Skit samma nu. Det jag lärt mig är att jag behöver dubbelkolla allting. Nu upptäckte jag detta ganska snabbt men det är ju en klar fördel att veta vad och hur mycket medikamenter man petar i sig.

På kvällen kom brorsan och Kajsa. Satt och pratade några timmar i soffan. Eller ja, jag låg under min pläd. Hade jätteont i sidan och morfinet ville inte ta ordentligt. Trots överdosering. Började kräkas igen och sen var det bara natti natti!


4 kommentarer:

  1. Skönt för dig att vara hemma,trist att smärtlindringen inte fungerar. Viktigt att du kollar på styrkan på de tabletter du har, inte bra att ta dubbel dos. Hoppas du får en bra smärtfri dag och att du kan äta lite mer.//Kram Ullis

    SvaraRadera
  2. Hoppas det är en tillfällig svacka som läkarna utreder och finner konkreta svar på orsaken för att kunna åtgärda. Förstår att det inte så mkt med kosttillskott för dig just nu? Bra om B-prover visar vilka viktiga ämnen har du brist på för att ev kunna tillsätta dem i dropp. Och vännen, medan du ligger, rör på dig, vifta med fötterna-händerna, spänn musklerna i benen o.s.v gör andningsövningar. Kolla på Youtube något program som skulle passa dig i din nuvarande situation så att musklerna inte börjar förtvina. Gör det du kan och orkar. Tänker på dig! Du är min hjälte.😍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för påminnelsen om att röra på mig i sängen! Det hade jag förträngt helt. Jätteviktigt. Och även att djupandas.
      Nej tar inte så mycket tillskott. Nån gång ibland. Får inte i mig.
      Kram ❤️❤️❤️

      Radera