onsdag 25 maj 2016

Rosfeber ☹️

Vaknade i morse och tyckte att jag mådde bättre än igår, men jag hade ont i högerarmen, där jag har lymfödem. Trodde jag legat illa och åkte som planerat till jobbet. Under fm satt jag med i en anställningsintervju och kände hur jag snabbt fick allt ondare i armen, kände att den var varm och började frysa. Kikade inder tröjan och jo, nog var den flammig allt. Förstog att det var rosfeber igen och vis av tidigare erfarenhet ringde jag vårdcentralen direkt. När jag sen blev uppringd av sköterska fick jag besked att det inte fanns någon läkartid i dag. Jag förklarade att jag haft detta förut och att jag haft ett stående recept på penicillin vid behov, men att receptet nu gått ut. Bad henne läsa i journalen så att jag kan få receptet utskrivet utan läkarbesök.

Nope, det var inte möjligt! Jag fick halvt panik och det hörde hon. Hon sa att jag möjligen kunde komma på dropin till sköterskan. Eftersom det var fråga om akut vård så har man rätt att söka vård vart som helst, så vi kom överens om att jag lika gärna kunde gå till Heby vårdcentral, eftersom det var i Heby jag var.

Jag knatade dit med min arm som blev större, rödare, varmare och ömmare. Började känna mig riktigt sjuk, febrig och ont i kroppen. Fick träffa en sköterska som konstaterade att det inte fanns någon läkartid! Jag visade henne armen, förklarade tidigare vändor osv. Hon hade inte kunnat se mindre engagerad ut när hon lugnt säger att hon inte är nån läkare och kan inget göra. Hon hänvisade mig att åka till akutmottagningen i Uppsala!

Jag frågade om hon skämtade. Det gjorde hon inte! På riktigt tyckte hon att jag skulle åka flera mil till akuten och säkerligen få vänta i timmar, fast jag befann mig i en lokal med flera läkare som på två minuter hade kunnat konstatera att jag behöver penicillin. Men icke!

Tillbaks till jobbet, ringer Sala vårdcentral och får en telefontid. När de sen ringer går det en signal och sen bryts det. Jag åker dit. Jag fick hoppa över mötet på em för armfan värkte så jag var på gränsen till att storböla. När jag kommer till receptionen ska jag inte få träffa sköterska utan att ha beställt tid! Jag hänvisade till tidigare telefonsamtal och hon ville veta vem jag pratat med. Inte vet väl jag det! Efter suckar och pustar ska jag få träffa en sköterska. Om någon som läser detta har haft rosfeber någon gång, så vet ni hur jäkla ont det gör i kroppen! Det är som en värsta influensa! Varenda millimeter av kroppen värker och man fryser ända in i benmärgen.

Tack och lov så var det inget knussel med den sköterskan. Hon sa att hon skulle gå emellan patienter och prata med läkare och efter 30min fick jag besked att han hade så mycket att göra så han skrev ut penicillin utan att träffa mig! Fick vänta 1 1/2 timme på receptet men hellre det än stt åka till akuten!

Jag lovar att jag svor låååånga ramsor om svensk sjukvård under dagen men ingen drabbades av min ilska. Ja, kanske sköterskan i Heby, då jag klampade iväg med ett mutter " ja men tack för ingenting!" Det kunde hon gärna stå ut med, snorkfröken!

Jag känner mig lite mer välvilligt inställd till sjukvården nu när jag fått hjälp, men visst är det väl märkligt vilken byråkrati det ska vara? Allt står i min journal och både Sala och Heby har tillgång till alla uppgifter. Om en patient har en återkommande sjukdom eller åkomma som kräver akut vård, borde de kunna lita på patienten när denne talar om vad som behövs!

Nä nu ska jag sluta sura och gnälla. Konstaterar återigen att det verkligen beror på vem man möter inom vården. Hur otroligt viktigt det är med bemötande, och lite vilja ibland också! 😉  

Nu har jag, mot min vilja, men av stor respekt för vad Rosfeber kan ställa till med, tagit min första penicillintablett av 30. Första medicinen över huvud taget jag stoppat i munnen på flera månader. En vän, inom alternativbranschen hade själv kurerat detta med diverse tillskott och alternativpreparat, men jag törs inte. Rosfeber är en livshotande sjukdom då den kan leda till blodförgiftning. Vore ju onödigt att ramla av pinnen för nåt sånt kan jag tycka 😊

Kram på er från gnällkärringen ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar