fredag 20 maj 2016

Bröstenheten

Idag hade jag tid på bröstenheten för att undersöka brösten med ultraljud. Jag hade tidigare fått kallelse till mammografi men ringde och avbokade tiden och önskade ultraljud istället. Svaret jag fick var att jag behövde remiss för en sån undersökning. Jag pratade med min läkare som ordnade remissen. Så kommer jag hit och det första sköterskan säger är att dom ska ta några bilder! Jag protesterade och sa att jag skulle göra ultraljud. "Ja men det är så länge sen vi tig bilder nu så det bejövs!" "Varför vill du inte ta bilder?". Jag förklarade att jag inte vill utsätta kroppen för strålningen och fick då en undervisning i hur ofarligt det är med mammografi, att personalen går i den miljön hela dagarna utan skyddskläder osv.... " ja vi får se hur läkaren ställer" sig säger hon! Då blev jag förbannad!!! Varför ska mitt val ifrågasättas??? Jag har gjort ett val och jag förklarar varför, varför ska det fortsätta att ifrågasättas??

Efter en stund kommer hon tillbaks och jag visas in i ultraljudsrummet. Och får träffa "världens bästa läkare". En man i min ålder, minns tyvärr inte hans namn. Han börjar med att säga att han är medveten om mina val och att han inte tänker ifrågasätta dem, men han behöver ge mig information så att han vet att jag är medveten om konsekvenserna av mina val. Han förklarar skillnaden på mammografi och ultraljud, hur de fungerar och vad man kan se och vad man inte kan se. Jag har en liten knöl i ärrvävnaden efter min bröstoperation och det var på grund av den jag sökte i december -15. Den har minskat från en storlek av en ärta, till storleken av ett knappnålshuvud. Han sa att det sannolikt är broskvävnad, inget som tyder på att den är malignt, men han ville ändå ta ett prov för säkerhets skull. Jag sa nej. Även om det är en tumör så kommer jag inte ta cellgifter, så jag vill inte sticka i den. Han undrade lite över varför jag var där över huvud taget, och det kan jag förstå 😊. Men jag förklarade att jag ändå vill VETA vart jag har tumörer och när han förstog att detta ultraljud för mig ersatte den årliga mammografin, förstog han bättre.

Ja det var årets läkare i bemötande och professionalitet! Så respektfull och spottade inte ur sig ett enda nedlåtande över mitt val! Dagens ros till honom 🌹

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar