måndag 24 april 2017

Ny vecka, nya utmaningar

Helgen avlöpte bra men var intensiv. Kalas på lördagen men besök i omgångar. Lite trädgårdsarbete hanns också med. Fick nattgäst då kusin Alice övernattade. Det var mysigt ❤️. På söndagen var det styrelsemöte och sen blev det pyssel och arbete på tomten. Växthuset är nu urstädat och iordninggjort för plantering. Bara att vänta på värmen nu, som låter vänta på sig tydligen. Fryser konstant och längtar verkligen efter värme nu! Ska bli skönt att åka till Spanien nästa vecka 😊.

Idag skulle jag fixa med mina odlingar. Plantera om och så lite nytt. Upptäckte att det var bladlöss i ett par plantor....och i några till och i några till 😩😩😩. Fy och förbannat säger jag! Löss i så gott som varenda planta! Min första tanke var att kasta allt jag har och köpa nya plantor istället men sansade mig och bestämde mig för att ge det ett försök att få bort dem. Varenda planta, varenda blad har jag nu gått igenom. Alla löss jag kunde se har jag tagit bort för hand och dränkt i en hink vatten. Har sen sprutat såpvatten på plantorna och hoppas nu på det bästa. Kallt som attan ute och händerna höll på att förfrysa, men nu är det gjort. Lär få gå igenom varenda planta kontinuerligt ett tag för att se om lössen kommer tillbaka. Sååååå tråkigt när jag lagt ner så mycket tid och arbete på dessa odlingar. Vill inte bara ge upp dem nu, mina små bäbisar 😂. Ekologiska fröer och ekologisk jord.....första gången jag går lössangrepp 😳. Håll tummarna nu för att jag fått bort dem! Nysåddas kom helt av sig. Tappade sugen och hamnade i soffan istället. Ska dra filten över mig nu så kanske jag slutar fryyyysa!

Allt gott ❤️


2 kommentarer:

  1. Så tråkigt med växterna! Ibland upplever jag att ekologisk jord för med sig en del ohyra. Man tänker stort och friskt och så blir det bara pannkaka.... Bra att du jobbande med dem.. Kanske de piggar på sig.
    Kram Annika 🐞

    SvaraRadera
  2. Ja nu blir det lusjakt varje dag ett tag framöver. Får se hur det utvecklar sig. Nyckelpigor skulle man ha ett gäng 😂 Kram ❤️

    SvaraRadera