söndag 10 juli 2016

Att göra val

Det här med alternativa behandlingsmetoder.... Jag håller på att läsa boken "Anticancer, ett nytt sätt att leva" igen och det gör att jag fylls på med övertygelse om hur viktigt det är med kosten. Kosten och andra faktorer, som gifter inplast, bekämpningsmedel, gödningsmedel osv och även det inre lugnet, att inte stressa och vikten av att må bra.

Jag är glatt lverraskad över att affärerna här på Gotland har en hel del ekologiska matvaror. Till och med i småbutiker i Klintehamn fanns ett stort utbud! Jättekul. Jag hittade till och med ekologisk färsk gurkmeja, vilket jag inte hittat hemma! Priserna är såklart högre här men det är de på allavaror. Men det verkar helt klart som att det börjar hända saker i vårt medvetande om vad vi stoppar i oss. Ekologiskt börjar bli vanligare och ju mer vi efterfrågar det, desto mer odlas och finns i affärerna och priserna sjunker! Superbra! 😊😊😊 Det handlar ju inte bara om cancer men jag hoppas och tror att vi är på väg mit en vändning vad gäller denna epidemi och kosten är av stor betydelse i den frågan, är min övertygelse.

Jag är med i olika grupper på facebook. På gott och ont. Några är hälsogrupper som riktar sig mot alla som är intresserad av hälsa. Det finns otroligt mycket kunskap där och välvilja och hjälpsamhet som jag aldrig kunde drömma om. När jag skrev i grupperna om mina röntgenresultat fick jag flera tusen kommentarer och flera hundra besökare på bloggen. I de grupperna ställer jag frågor ibland och får oftast många svar som de flesta är entydiga. Jag har några "klippor" i dessa grupper vars svar jag lägger stor vikt vid. Sen måste man ju naturligtvis sålla och vara kritisk och inte svälja allt som sägs.

Jag är även med i grupper som vänder sig till människor som på olika sätt drabbats av cancer. I flera av dessa grupper är det TABU att skriva om alternativa metoder. Jag har gjort det några gånger och har länkat till min blogg, men har då blivit kontaktad av administratörerna med aja baja. Motiveringen är att det är människor i grupperna som vill freda sig mot den typen av information, dom vill inte beblanda sig. Jag kanske har skrivit om det förut? Jag tycker det är så tragiskt att dessa människor inte kan lyfta blicken och se utanför sig själva. Det skulle kunna få dem att må bättre!

Alla gör sina egna val och de val vi gör ska respekteras. Det är jag det första att hålla med om. MEN :-), det ÄR frustrerande att se när människor i grupperna får svar som "jag äter det jag vill och är sugen på, jag ska iallafall dö så det spelar ingen roll", eller "jag tror, precis som många läkare och dietister att det inte spelar någon roll vad vi äter, det går inte att svälta ut tumörer". Sånt är ok att skriva i grupperna, men inte att man tror att grönsaker kan vara nyttigt och hjälpsamt! Jag tycker det är synd att människor får sån information itutat i sig, när jag vet att de kunde må bättre om de gjorde andra val.

Apropå val så kan jag ju välja att gå ur de här grupperna. Jag har länge tänkt göra det men någonting håller mig kvar. Vet inte vad för jag skrollar oftast förbi inläggen som till 90% består av hur eländigt folk mår och hur sjukvården brister!

Nä, jag tror ska ta och göra slag i saken och gå ur. Varför vara med i något som får mig att känna frustration? Bättre att vara i sammanhang där man känner positiva känslor. En anledning till att jag ör kvar tror jag är att jag har fastnat för några personer som jag vill fortsätta att följa. Männuskor som väckt sympati och empati hos mig....

Nu ska jag inta en sen frukost. Så här näst sista dagen på Gotland tog jag sovmorgon och känner mig såååå slö. Ska äta yoghurt och färska jordgubbar och det blir nog en kopp kaffe också.

Ha en bra dag mina vänner! Det tänker jag ha 😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar