onsdag 5 januari 2011

Läkarbesöket i dag

Ja, idag var jag till hudkliniken och hade förhoppningar om att jag skulle få ett biologiskt läkemedel som skulle kunna förändra min tillvaro en hel del, både vad gäller mina utslag och ledbesvär. Jag har läst om dom här läkemedlen och vet att dom är dyra och kan ge allvarliga biverkningar och används därför som ett sistahands alternativ. Men jag hade också uppfattat att läkemedlen används flitigare idag och hade förhoppningar att kunna få dem. Jag har så pass mycket utslag att jag klassas ha svår psoriasis och ledproblemen har blivit betydligt sämre under senare tid. Så jag hoppades;

 Tänk att kunna ta en spruta var tredje månad och bli av med kliande, svidande och fjällande utslag över så gott som hela kroppen. Att kunna åka till badhuset, att gå i kjol eller klänning på sommaren utan att tänka på hur jag ser ut på huden....att slippa värken i lederna, att kunna ta promenader utan att det gör ont i knän och höfter, att sova på nätterna utan att vakna av att lederna gör ont när jag legat i samma ställning för länge. Att få känna mig piggare, gladare, orka mer, ha lust att göra saker, .....det är SÅ mycket som hänger i hop med den här sjukdomen, som påverkar många områden av livet. Någon sa till mig för ett litet tag sen att "Ja, det är klart att det inte är roligt att ha eksem och ledvärk men huvudsaken är ju att du inte har cancer längre, eksem och ledvärk dör du ju inte av iallafall". Och det är ju sant! Det är ju självklart att jag är glad över min cancerprognos och nej, psoriasis artrit är ingen dödlig sjukdom, men den är fan så jobbig och påverkar så många livsområden.

 Ja, hur som helst så blev dagens läkarbesök inte som jag hoppats men som jag befarat. Det blev inget biologiskt läkemedel, iallafall inte nu. Jag har inte varit aktuell för behandling på flera år då jag fått salvor utskrivna av min familjeläkare och sprutor för lederna på reumatologen. Mina ledbesvär har heller inte varit så svåra de sista åren utan jag har klarat mig på receptfria läkemedel. Nu måste jag börja med en systembehandling vilket innebär att jag börjar med "lättare" behandling som sedan successivt ökas om det behövs. Jag förstår ju att det är nödvändigt, att dom inte vill gå på med tunga artilleriet direkt, men just idag känns det skit. Jag är så trött på att må dåligt så jag skulle kunna riskera mycket för att chansa på att få må bra....

I allafall så blev jag ordinerad 25 stycken ljusbehandlingar på kliniken. Tre gånger i veckan i åtta veckor.....jag vet inte om jag orkar det! Jag har sett fram så mycket mot att strålbehandlingen ska ta slut så att jag kan få börja att bara återhämta mig tills jag ska börja jobba. Det här innebär att det blir ytterligare moment under resten av strålningstiden och sen fortsätter det flera veckor till......ggaaaaaahhh....Men vill man vara fin får man lida pin eller hur? Nej, faktum är att det inte handlar om att vara fin utan det handlar om livskvalitet så det är väl bara att pallra sig dit. Det allmänna välbefinnandet kan ju öka om man dessutom inte ser ut som en "fjällröding".

Usch, idag är en skitdag och jag skulle vilja gräva ner mig och komma fram i vår. Kentas " Idag är jag stark" stämmer inte idag! ;-)

Kram på er i allafall

6 kommentarer:

  1. Hej kusin, och god fortsättning!
    Skönt att höra att helgerna varit bra. Nära och kära är a och o när man har det jobbigt. Tråkigt att du har så ont av din psoriasis och jag förstår vad du menar med det allmänna välbefinnandet. Man är inte starkast varje dag!! Skickar en stor bamse kram ifrån Trelleborg.

    SvaraRadera
  2. Hej kusin :-) God fortsättning till dig också. Tänker mycket på dig. Ringer dig någon dag. Siktar på att få se våren i Trelleborg nu när det inte blev hösten :-) Stora kramar

    SvaraRadera
  3. Usch så trist att ha såna besvär av psoriasis, förstår att det är jättejobbigt och gör både ont och är besvärande.
    Kramar från Lisbet

    SvaraRadera
  4. God fortsättning!

    Usch vad du får gå igenom! Hoppas verkligen att du får komma till Sätrabrunn och återhämta dig lite. Det bara måste du få.../ Kramar Britt

    SvaraRadera
  5. En ny blogg har öppnat som tar upp moderna sjukdomar och kopplingarna till spannmålet.

    http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/03/gluten-kallan-till-vara-moderna.html

    SvaraRadera