torsdag 6 januari 2011

Formsvacka

I går kväll tände jag ljus, tog ett glas rödvin och la mig i badkaret i så varmt vatten jag kunde. Det var så skönt för både kropp och själ. Mentalt kändes det lite bättre efteråt. Jag bestämde mig för att försöka se livet mer från den ljusa sidan och försöka hitta lite mer kämparvilja. Viljan att ge mig fan på att jag ska lyckas med det jag vill.....att äta rätt, att motionera, att minska vinkonsumtionen, att sköta min psoriasisbehandling. Mat, motion och alkohol är faktorer som påverkar psoriasis negativt så den delen kan jag påverka. Det är bara det att vad gäller behandlingen så "tar" den en hel del. Jag orkar inte hålla på med dessa salvor morogn och kväll dag ut och dag in utan i perioder struntar jag i det och låter det vara. Och så klart blir det värre då.  Stress är en annan faktor som påverkar negativt och den kan jag också påverka, men inte lika mycket kanske. Jag kan värja mig från stressituatuioner och förhålla mig annorlunda till situationer som stressar mig, och det ska jag verkligen försöka med. I morse när jag vaknade var jag stel i kroppen och hade så jäkla ont i lederna, kroppen kändes SÅ tung och då kändes allt skit igen. Men, jag ska peppa mig själv att tänka positivt, se godbitarna i tillvaron! I stället för att tänka att det är hela tre månader kvar till våren så ska jag tänka att det är bara tre månader kvar av
vintern :-) Tankens makt över vårt välbefinnande är enormt, det är så.  Ha nu en skön dag. Det är snöstorm ute men det är bara ett par minusgrader. Och jag är tacksam för att inte behöva ut idag utan kan sitta inomhus och betrakta det hela :-)

2 kommentarer:

  1. Låter skönt med det där varma badet, men hur fixa du det?? själv är jag full av tusch-streck som inte får försvinna innan nästa strålning på måndag. Ha det gott och trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. Jag sitter upp så att markeringarna inte ska bli blöta men dom är överklistrade så de klarar lite vatten också :-)

    SvaraRadera