tisdag 8 februari 2011

Reumatologen idag

I dag var jag till reumatologen i hopp om att få hjälp med mina ledbesvär. Jag fick både positiva och negativa besked av doktorn, som för övrigt var en av de allra bästa läkarna jag träffat på. Han var rak, tydlig, hade humor, lyssnade, ingav förtroende, gav intrycket av att han visste vad han pratade om. Ja, han hade dom egenskaper en läkare ska ha helt enkelt. En stor ros till honom :-)

Hur som helst så konstaterade han efter att ha lyssnat på och undersökt mig, att jag inte har inflammationer i mina LEDER utan i SENFÄSTENA. Det positiva med det är att lederna inte angrips och successivt förfaller och leder till svåra funktionsnedsättningar. Det negativa är att den åkomman jag har är svårare att behandla/lindra. Någon behandling finns inte utan det är smärtlindring det kan bli frågan om. Han sa att kortison och cellgifter som kan ges vid ledbesvär inte biter på den typen av inflammation som jag har. Han sa också att det inte är aktuellt för mig med biologiska läkemedel då de har en ökad risk för residiv cancer, alltså att den cancer jag haft kommer tillbaks. Läkemedlen hjälper hur som helst inte på värken i lederna, men däremot kan de hjälpa mot utslagen. Men som sagt var, det är ju inte att tänka på.

Ja, så summa sumarum så är det bara att gilla läget, det är som det är. Värken är något jag lär få leva med. Jag kan inte göra det värre genom att överbelasta lederna och det var ju skönt. Så fortsatta promenader blir det, trots värkande höfter. Doktorn tyckte jag skulle investera i en motionscykel vilket är lättare för lederna.

Jag fick Orudis utskrivet, vilket är en smärtlindrande och antiinflammatorisk tablett med långtidsvärkande effekt så jag hoppas den hjälper något. Iallfall så att jag sover bättre på nätterna för som det är nu vaknar jag 5-6 gånger per natt av att jag får ont av att ligga i samma ställning. Jag läste bipacksedeln förståss och som vanligt är det ju en hel radda med biverkningar som är mindre trevliga. Liten ökad risk för Stroke och hjärtinfarkt....och sen var det en hel del krångel relaterade till njurarna. Och då blir jag fundersam om jag behöver vara extra försiktig eftersom jag bara har en njure? Måste komma ihåg att be mamma kolla det!

Undersökningen idag visade att jag har högt blodtryck. 160/100 låg det på och Orudis riskerar att höja det ännu mer så jag behöver kolla upp trycket några gånger för att se om jag behöver blodtryckssänkande medicin. Ja är det inte det ena så är det det andra.....men doktorn sa också att mina värden låg jätte bra. Lika bra som hos en kille i 20-årsåldern som gör militärtjänstgöring!!!! Det ni :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar