torsdag 12 november 2015

Kefir

Egen hemmagjord Kefir
Detta är Tibetansk Kefirsvamp som ska bilda en nyttig och hälsosam kefir inom ett par dygn.

För att göra egen kefir använder man svampen och ekologisk ohomogeniserad lantmjölk. Till ½ dl svamp, eller gryn som de också kallas, används 5 dl mjölk.

Häll mjölken i en glasburk som rymmer 1½ liter. Ha i svampen, sätt på en duk med gummisnodd och ställ på en plats där den får stå orörd. Den ska stå i 48 timmar innan den är klar att äta.

Jag gjorde i ordning min första laddning i kväll och det kommer nu att ta 48 timmar innan den ska silas av. Jag kommer att uppdatera det här inlägget när det är dags för slutklämmen av kefirtillverkningen.

Kefirsvampen har jag fått av en kvinna som jag träffat på Facebook. Det finns en grupp som heter Tibetansk kefirgryn utdelning. Enligt gammal tradition eller sed så ska svampen inte säljas eller köpas utan ska ges bort. I den här gruppen kan man alltså få svampen skickad till sig mot en självkostnad för frakt på ca 40 kr. Fördelen  med att göra egen kefir är att den innehåller betydligt fler bakteriekulturer än den som köps i handeln, vilket gör den nyttigare och mer hälsosam. Kerfiren sägs även vara bra mot cancer.
Efter 48 timmar silar man först bort vasslen. Kan användas till bakning tydligen och just den här vasslen är supernyttig då den är fermenterad. Har jag läst :-)

När vasslen är borta ska sjäkva kefiren silas i en annan bunke. Jag använder en slickepott och rör om försiktigt i grynen tills all kefir runnit igenom. Skölj av grynen/svampen i ljummet vatten så är de klara att användas igen :-) Tydligen växer de för varje gång de används. 

Den färdiga kefiren! Det blev 2 dl kefir av 5 dl mjölk. Luktar och smakar lite jäst men det försvinner när man har i bär :-) Nyttigheterna med alla bakterier får prioriteras framför jästlukten :-)
När jag har gjort detta ett tag så kommer jag att ha gryn/ svamp att ge bort. Om någon är intresserad av att prova så hojta! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar