söndag 15 november 2015

Förkyldning och tankar om värderingar

Förkyld idag med. Sprayar som en tok med kolliodalt silver, (KS) shotar med ingefära och citron och dricker Chaga med gurkmejapasta och kokosolja! Vet ju inte hur jag hade mått utan men känner mig rätt pigg trots allt. Har inte tagit näsdroppar och måste säga att KS hjälper. Hade aldrig klarat mig utan näsdroppar utan KS, det är ett som är säkert!

Fick hem maken igår, en dag tidigare än planerat. Båda två tyckte att två nätter räckte att vara ifrån varann och längtan efter varann gjorde att han kom hem dit han hör hemma :-) ❤️ Hade en jättemysig kväll, och sent blev det. Bubblade och tittade på rn stjärnklar himmel fram till kl 01:30! :-)

Idag fick jag besök av bästa faster ❤️ Bjöd på grönsaksgryta och rawfood kaka. Det vart godkänt tror jag, allt gick ner iallafall :-)

Idag tänker jag mycket på värden i livet. Vad är värt, vad är viktigt? Vilka prioriteringar gör vi, beroende av vad? Vi är alla olika och tycker och tänker olika. Ibland krockar vi med andras värderingar, tyckande och tänkande. Vem avgör vad som är rätt? Har vi rätt att lägga värderingar i andras val, prioriteringar och åsikter? Nej det tycker jag inte egentligen men ibland hamnar vi i situationer där vi känner att vi måste göra val för att värna om oss själva. Ingen kan säga att jag, eller du, eller andra gör fel val om det är så att jag upplever att jag måste värna mg själv. Jantelagen, släng dig i väggen! Vi måste vara sanna mot oss själva! Om vi går och sväljer, känner oss oförrättade, anpassar oss efter vad andra tycker och vill, begår vi övergrepp på oss själva och i förlängningen leder detta till ohälsa, både fysisk och psykisk. Det finns faktiskt forskning på att långvarig, psykisk stress och trauman kan vara en del i att utveckla cancer! Så var rädda om ER! ❤️ Gör det dom känns rätt för dig UTAN att för den delen skada och såra andra. Du lever inte ditt liv här på jorden för att behaga andra. Om DU inte mår bra och älskar dig själv är det svårt att älska andra! Att vara mån om och värna om sig själv och sitt mående, är INTE synonymt med att skita i andra, men det handlar om att göra val som man själv kan stå för och må bra av. Vi behöver utgå ifrån att andra vuxna människor är kapabla att fatta egna beslut, att de kan ta ansvar över sig själva, sina känslir och sina egba liv. Våra olika handlingar ger olika konsekvenser och dem får vi ta eget ansvar för. Vi kan inte agera på ett sätt och sen skylla detta på någon annan. Typ, jag reagerade si för att du gjorde så, om inte du hade sagt si hade jag inte sagt eller gjort så..... Osv. Vi måste ta ansvar över våra egna handlingar och val vi gör i livet. Hur jag agerar är MITT ansvar, aldrig någon annans!

Jag har nog fått ett annat perspektiv på livet sen jag blev sjuk. Redan första gången 2010 fick jag en annan sorts insikt om vikten av att vara sann mot mig själv. Det gav mig en förmåga att på ett annat sätt värna om mig själv och mitt liv. Jag fick också god hjälp kring detta genom en tarapeut som jag har pratat med i perioder under flera år. Hon fick mig att inse mitt egna värde, vad jag kände och tyckte och jag är henne tacksam för mycket ❤️

Den här gången när jag blev sjuk har värderingar åter blivit ett viktigt och frekvent inslag i mina tankar. Jag känner att jag vill och behöver göra saker för att må bra. Jag vill inte gå omkring med en massa känslor av bitterhet, ilska, besvikelser osv, dvs negativa och destruktiva känslor. Jag mår verkligen inte bra av dessa känslor så jag försöker undvika dem. Jag tror att jag blivit mer ödmjuk inför andra människors förutsättningar och tillkortakommanden, men inte på bekostnad av mig själv. Det är viktigt för mig! Något som blivit viktigt för mig och min inre frid är följande:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar