tisdag 15 maj 2018

Operationen i går / läget idag

Operationen gick bra i går. Inga konstigheter. Som vanligt stressade narkosläkaren mig med att jag skulle få minsta sederna än jag vill och att jag inte kommer att sova. Det gör mig orolig och rädd, helt i onödan. Nu sov jag iallafall och det var alldeles lagom.

Operationen tog precis en timme och när jag kördes ut till uppvakningen fick jag vara där en timme innan Jocke hämtade mig. När vi kom dit fick jag av någon anledning info av sköterskan att jag hade en propp i området där porten suttit. Jag fick också veta att de inte suttit dit någon ny nål, då nya dosan måste läka i fem dagar. Jag frågade hur jag skulle få mina dropp och mediciner? Jag måste ha porten då en intravenös nål inte håller i fem dagar till. Sköterskan sa att läkaren frågat mig ”NÄR JAG LÅG PÅ OPERATIONSBORDET” om jag var beroende av porten varje dag och jag svarade nej. Men snälla! Hur kan man fråga någon som är sederad om svar på viktiga frågor??? Jag begriper inte det! Jag minns inte att han var i rummet, ännu mindre att han pratade med mig.

Sköterskan sprang efter läkaren och meddelade att han skulle komma tillbaks och sätta nålen. ”Ja, dom brukar vilja kolla att nålen funkar iallafall sa hon” , vilket alltså innebar att inte det var gjort 😳.
När läkaren kom satte han dit nålen. En mycket, mycket fåordig läkare. - Blev det en risk för att porten inte ska hålla nu när nålen sätts i för tidigt? undrade jag. Inget svar. - Jag vill inte behöva ta några risker att porten går sönder igen. Inget svar. - Hörde du inte min fråga? undrade jag. - Jo jag hörde sa han. Porten har inte gått sönder. Och så började han att förklara på läkarspråk vad som hänt och vad som kunde ha hänt. Jag uppfattade det så, att det sannolikt inte kommer att vara något bekymmer att använda porten. Det allra bästa vore för läkningen om nålen fick vila, men när den nu inte får det är det ingen större fara. Jag gav mig där.

Jag upprepade frågan om propp. Nej jag hade ingen propp men mina kärl var trånga där porten sitter. Han hade därför lagt, antingen porten eller nån slang, lite djupare och det var ingen fara. Jag behöver dock blodförtunnande, Fragmin, för att det INTE ska bli någon propp. Jag förklarade att jag är insatt på Fragmin redan och undrade om jag inte behövde en ökad dos, men nej, det behövs inte. Låter konstigt i mina öron men jag får lov att lita på att läkaren kan sin sak.

Kl 18 var vi därifrån. Teamet kom 19:15 och avslutade sitt vid 19:30. Jag fick massage och blev helt klubbad. Jocke puttade sen på mig 22:30. Jag var verkligen trött! Masade mig till soffan, somnade om direkt och sov till kl 7 i morse.

Tyvärr vaknade jag med illamående 🙁. Pegen började läcka på fm, riktigt ordentligt. Nu rinner hälften av vätskan i slangen och hälften ur magen. Både jag, Jocke och teamet har gjort efter konstens alla regler. Lägesförändring, nivåändring, spolning och borstning, men inget hjälper!. Det var lugnt ett par timmar men nu börjar det igen. Väntar på att nästa sköterska ska komma så får vi se om hon kan uträtta underverk. Vi får se.... annars blir det väl Västerås i morgon 😏.

Allt gott till er 🙏♥️

6 kommentarer:

  1. Nämen Carina, om inte det ena då är det det andra, och nästan alla dina besvär är med medicinsk teknik att göra. Har ni prövat att spola PEG-en med pulsteknik? Tryck-släpp-tryck-släpp o.s.v, med ca 1 sek intervaller, tryck ska vara korta och kraftiga. Hur går det med retur? Blir det stopp i sprutan? Jag har fått igång en hel del PEG under mitt arbetsliv.
    Hoppas att porten kommer att hålla och fungera som den ska. Tycker att det var underligt att doktorn förväntade sig ett riktigt svar från en starkt sederad patient.
    Men nu är du hemma och får hjälp och omsorg. Tips: Zinkpasta eller zinksalva, lägg tjockt lager runt peg-öppningen, de avvisar vätska och skyddar huden. Man kan tejpa fast dambindor/blöjor runt omkring också, de absorberar vätska. Tänker på dig, ber för dig. Kram!🙏❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lioudmila ♥️
      Ja det är det tekniska som strular. Det räcker ju med sjukdomen kan jag tycka! Nej, pulsteknik har vi inte provat. Får göra det om det inte går över nu. Det går att aspirera ibland, ibland inte. Oftast är det inga bekymmer. Ja om jag inte kan ha kvar pegen vet jag inte hur det ska bli. Det går ju inte 🙁.
      Teamet använder en salva runt själva hålet nu och det fungerar bra.
      Stor kram ♥️♥️♥️

      Radera
  2. Men, får du inte lust att bara mörda ibland? Det skulle jag säkert få och veta, att något straff blir det ju inte tal om - inte värre än det du har redan alltså... Jag fattar inte hur du orkar! Och i denna värme... du är helt enorm, vilken kvinna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maud ❤️
      Jo ibland vill jag dräpa någon i frustration 😱.
      Kram

      Radera
  3. Förstår att du är frustrerad Carina. Hoppas att du kan njuta av det fina vädret och naturen som är så vacker en. Mycket som är jobbigt för dig, skit också att PEGen krånglar. Du är ju så beroende av den. Verkar som läget inte är helt optimalt. Ha det bra.//Kram Ullis

    SvaraRadera
  4. Nej det är långt ifrån optimalt. Få får ser ut efter helgen. Ha det gott kram ❤️❤️❤️

    SvaraRadera